Asociației Obștești
„UNIUNEA CERNOBÎL DIN MOLDOVA”

APROBAT ÎNREGISTRAT
la Congresul de constituire de Ministerul Justiției
din 26 aprilie 1991 al Republicii Moldova
nr. 7
din 11 noiembrie 1992
APROBAT REÎNREGISTRAT
la Congresul V de Ministerul Justiției
din 29 decembrie 1998 al Republicii Moldova
nr. 0501
din 30 aprilie 1998
APROBAT MODIFICĂRI înregistrate
la Congresul VI de Ministerul Justiției
din 21 decembrie 2001 al Republicii Moldova
din 20 martie 2002
APROBAT ÎNREGISTRAT
la Congresul VII în redacție nouă
din 21 octombrie 2005 de Ministerul Justiției
al Republicii Moldova
la 28 iulie 2006
APROBAT ÎNREGISTRAT
la Congresul IX în redacție nouă
din 16 noiembrie 2018 de ASP
a Republicii Moldova
la 05 decembrie 2018
  1. DISPOZIȚII GENERALE

1.1.Asociația obștească „Uniunea Cernobîl din Moldova” în continuare – «Asociația» este o asociație obștească neguvernamentală, apolitică, nonprofit, constituită prin libera manifestare a voinței persoanelor asociate, in vederea realizării in comun a scopurilor determinate de prezentul statut.
1.2.Denumirea completă: Asociația Obștească „Uniunea Cernobîl din Moldova” .
1.3.Asociația este creată și își desfașoară activitatea în conformitate cu Constituția Republicii Moldova, Legea Republicii Moldova cu privire la asociațiile obștești nr.837-XIII din 17 mai 1996 și prezentul statut.
1.4.Asociația se constituie în forma organizatorico-juridică «asociație obștească».
1.5.Asociația dobândește calitatea de persoană jurudică din momentul înregistrării statutului la Ministerul Justiției al Republicii Moldova, dispune de toate drepturile și obligațiile care sunt atribuite de lege unor astfel de categorii de persoane juridice. Asociația dispune de ștampilă, emblemă, bilanț financiar propriu, cont bancar, în lei și în valuta străină, cod fiscal, precum și alte atribute ale persoanei juridice.
1.6.Asociația reprezintă o asociație obștească republicană și își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul Republicii. Durata de activitate a Asociației este nelimitată.
1.7.Asociația este nonprofit, apolitică, de utilitate publică și în activitatea sa nu va distribui venitul sau proprietatea între fondatori sau între persoane particulare, inclusiv în procesul reorganizării și lichidării Asociației.
1.8.Asociația va folosi întregul venit din activitatea sa în scopurile prevăzute de statut.
1.9.Asociația nu va susține vreun partid politic, bloc electoral sau candidat la vreo funcție în cadrul autorităților publice și nu va folosi vreo parte din venit sau proprietate pentru finanțarea acestora.
1.10.Asociația dispune de patrimoniu distinct, necesar pentru asigurarea activității prevăzute de statut, și poartă răspundere pentru obligațiunile sale cu acest patrimoniu.
1.11. Sediul Asociației se află pe adresa: R. Moldova, mun. Chisinau, str. Vasile Lupu 18, of. 103.
1.12 Simbolica Uniunii:
Stema Asociației Obștești “Uniunea Cernobîl din Moldova” reprezintă un ansamblu din 12 piese interconectate printr-o inscripție.
3 ovaluri încrucișate în formă de atom de culoare neagră cu lungimea de 170 mm și lățimea de 65 mm. Pe dungele ovalurilor sînt instalate 7 cerculețe, din care 4- cu diametrul de 15 mm., 2- cu diametrul de 12 mm. și 2- cu diametrul de 9 mm.
În centrul ovalurilor încrucișate este instalată imaginea blocului 4 al Centralei Atomo-electrice din Cernobîl în cercul cu diametrul de 50 mm.
În jurul ovalurilor încrucișate este instalată inscripția “Uniunea Cernobîl Republica Moldova” de culoare orange cu înălțimea literilor de 13 mm. Între cuvintele Uniunea Cernobîl și Republica Moldova sînt instalate 2 steluțe de culoare orange cu 8 colțuri și cu diametrul de 12 mm.

Drapelul Asociației Obștești “Uniunea Cernobîl din Moldova” reprezintă un ansamblu din pânză de culoare orange cu dimensiunile 2000mm x 1000mm.
În centrul Drapelului este plasată imaginea stemei de culoare neagră cu diametrul de 500 mm.

  1. PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ALE ASOCIAȚIEI

2.1. Asociația se constituie și își desfășoară activitatea în baza principiilor libertății de asociere, legalității, publicității și transparenței, egalității în drepturi a tuturor membrilor, liberei exprimări a opiniei de către toți membrii și accesului lor la orice informație ce ține de activitatea Asociației, autoadministrării și autogestiunii.
2.2.Asociația este liberă să-și aleagă activitățile proprii, formele și metodele de activitate și să-și stabilească structura sa internă de organizare. Se interzice imixiunea autorităților publice în activitatea Asociației, precum și imixiunea Asociației în activitatea autorităților publice.
2.3.Asociația promovează în activitatea sa valorile și interesele naționale, civice, ale democrației și statului de drept, parteneriatul, competiția deschisă și respectă normele etice ale sectorului necomercial.
2.4.Asociația va evita pe parcursul activității sale apariția conflictului de interese.
2.5.Activitatea Asociației are un caracter transparent, informația cu privire la actele de constituire și cele programatice este accesibilă tuturor. Tuturor persoanelor fizice si juridice se garantează accesul liber la raportul de activitate și financiar al Asociației.

  1. SCOPURILE ȘI METODELE DE REALIZARE

3.1.Scopurile Asociației:
• Acordarea ajutorului necesar persoanelor ce au pătimit in rezultatul catastrofei de la Cernobîl si altor accidente la alte obiecte atomice, precum si contribuirea la lichidarea consecințelor acestora.
• Contribuirea la organizarea tratamentului specializat si reabilitarea persoanelor ce au avut de pătimit in rezultatul iradierii ionizate.
• Contribuirea la stabilirea unui echilibru ecologic, însănătoșirea mediului înconjurător, propagarea unui mod sănătos de viată prin activități ce protejează omenirea de acțiuni ce aduc la apariția unui pericol ecologic, radioactiv pe teritoriu Republicii Moldova
• Contribuirea la informarea populației despre catastrofele nucleare, incidentele la obiectele atomice si consecințele lor precum si informarea populației despre masurile întreprinse pentru protecția mediului înconjurător și protecția populației de consecințele menționate mai sus.

3.2.Pentru a-și realiza scopurile, Asociația va desfășura următoarele activități:
• Participarea la crearea unei rețele de centre medicale și diagnostica curativa și de reabilitare la nivel național și internațional precum și crearea altor instituții de reabilitare, la fel și a centrelor științifico-informative, consultative, ce vor viza problemele protecției de radiație, protecția medicală și socială a persoanelor ce au pătimit în rezultatul catastrofelor și accidentelor nucleare.
• Participarea la elaborarea propunerilor legislative ce determină ocrotirea juridică a persoanelor ce au pătimit în urma accidentelor la obiective și instalații atomice.
• Contribuirea la elaborarea și aplicarea tehnologiei ce ține de economia energiei electrice, altor măsuri ce contribuie la îmbunătățirea stării ecologice, schimbului și realizării metodelor contemporane de ocrotire a mediului înconjurător, participă la mișcările naționale și internaționale pentru dezarmarea nucleară totală, pentru supraviețuirea omenirii și ocrotirea mediului în care viețuiește.
• Activitatea de informare în masă cu privire la consecințele accidentelor nucleare.
• Sensibilizarea opiniei publice cu privire la problemele cetățenilor care au avut de suferit în urma catastrofelor nucleare și consecințelor acestora.
• Apărarea drepturilor și intereselor civile, sociale, etnice a membrilor Asociației, precum și persoanelor care au avut de suferit în urma catastrofelor nucleare, precum și consecințelor acestor accidente.
• Organizarea și participarea la seminare, conferințe, întruniri, lecții etc., în vederea realizării scopurilor statutare cu atragerea specialiștilor calificați în domeniile prioritare de activitate ale Asociației;
• Analiza problemelor de ordin socio-juridic cu care se confruntă societatea Republicii Moldova, care au impact nemijlocit asupra drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
• Ridicarea nivelului calitativ al potențialului cognitiv și intelectual al cetățenilor;
• Contribuirea la unirea eforturilor cetățenilor RM pentru participarea lor în comun la sprijinirea, la stabilirea relațiilor de prietenie, înțelegere și încredere reciprocă între popoarele RM;
• Editarea și multiplicarea publicațiilor periodice pentru publicul larg cu privire la problemele legate de consecințele catastrofelor și accidentelor nucleare.
• Acordarea de asistență, inclusiv ajutorului material membrilor Asociației;
• Elaborarea, implementarea/realizarea, evaluarea și monitorizarea diferitelor proiecte la nivel local/național în scopul dezvoltării potențialului social-economic și uman al RM și în scopul atingerii obiectivelor Asociației;

3.3.Pentru realizarea scopurilor propuse Asociația are dreptul:
• să reprezinte interesele Asociației în autoritățile publice și alte organizații;
• să asigure protecția drepturilor și intereselor membrilor săi;
• să fondeze mijloace de informare în masă proprii și să se folosească, în modul stabilit, de cele de stat;
• să desfășoare activitate editorială;
• să difuzeze liber informația despre activitatea sa;
• să obțină de la autoritățile publice informația necesară pentru desfășurarea activității statutare;
• să încheie contracte din numele său, să procure și să realizeze bunuri în conformitate cu scopurile statutare;
• să participe la concursuri naționale și internaționale în vederea obținerii de comenzi sociale și dotații din partea statului, precum și în vederea obținerii de granturi și burse de la alte țări, de la fundații naționale, străine și internaționale;
• să încheie cu persoanele fizice și juridice acorduri bilaterale și multilaterale de colaborare, în vederea realizării scopurilor și sarcinilor statutare;
• să creeze întreprinderi și alte organizații cu drept de persoană juridică;
• să procure complexuri patrimoniale, bunuri mobile și imobile necesare pentru desfășurarea activității și asigurarea bunei funcționări a Asociației;
3.4.În conformitate cu art. 188 CC al Legii cu privire la asociațiile obștești, Asociația are dreptul să desfășoare activități economice ce rezultă din scopurile prevăzute în statut și în exclusivitate pentru realizarea scopurilor statutare.

4.ORGANELE DE CONDUCERE ȘI DE CONTROL
4.1.Asociația este constituită conform principiului teritorial în corespundere cu structura administrativ-teritorială a Republicii Moldova. Asociația include Organizații raionale, municipale, UTA Găgăuzia, cîte o organizație în fiecare structură administrativ-teritorială și organizații primare sectorale în municipiul Chișinău, care își desfășoară activitatea în limitele teritoriilor administrative de amplasare. La Asociație pot adera și alte asociații obștești în calitate de membru afiliat, care susțin scopurile și obiectivele Asociației, nu contravin și recunosc prezentul Statut.
4.2. În structura organizatorică a Asociației intră următoarele organe:
• Congresul Asociației;
• Consiliul Asociației;
• Prezidiul de lucru;
• Președintele;
• Comisia de Cenzori;
• Consiliul de Supraveghere
4.3.Organul suprem de conducere al Asociației este Congresul membrilor Asociației sau a delegaților acestora, care se întrunește ordinar și extraordinar. Normele de reprezentare a organizațiilor raionale, municipale și UTA Găgăuzia la Congres, data și locul desfășurării ședinței Congresului se stabilesc de Consiliul Asociației și se aduc la cunoștința membrilor organizațiilor cu cel târziu cu o lună până la desfășurarea Congresului Asociației. Congresul Asociației se consideră valabil dacă la el participă cel puțin 50%+1 delegați aleși. Deciziile se aprobă prin majoritatea simplă de voturi. Membrii Consiliului Asociației și președintele Comisiei de Cenzori sunt delegați ai Congresului conform funcțiilor ocupate. Ședințele ordinare ale Congresului (de raportare și alegere) se convoacă o dată în cinci ani.
Ședințele extraordinare ale Congresului pot fi convocate la decizia Consiliului Asociației sau la cerința majorității Organizațiilor raionale, municipale, UTA Găgăuzia.
4.4.Congresul Asociației are următoarele atribuții principale:
• determină direcțiile principale de activitate ale Asociației;
• decide adoptarea, completarea sau modificarea Statutului;
• examinează și aprobă bugetul anual, bilanțul financiar anual;
• alege pentru o perioadă de cinci ani Președintele, membrii Consiliului Asociației, Comisia de cenzori, Consiliul de Supraveghere;
• revocă după necesitate Președintele, membrii Consiliului Asociației, Comisia de cenzori; Consiliul de Supraveghere;
• aprobă dările de seamă ale Consiliului Asociației și ale Comisiei de cenzori;
• hotărăște cu privire la reorganizarea sau lichidarea Asociației, desemnează comisia de lichidare și aprobă bilanțul de lichidare;
• acordă titlul onorific «Președinte de Onoare al Asociației» și «Membru de Onoare al Consiliului Asociației»;
• hotărăște orice alte probleme ce țin de activitatea Asociației.
Congresul extraordinar se convoacă în termen de cel mult două luni de la data prezentării deciziei cu privire la convocarea ședinței extraordinare adoptată de către Consiliul Asociației sau la cerința majorității Organizațiilor raionale, municipale, UTA Găgăuzia. În cazul în care Consiliul Asociației refuză sau tărăgănează intenționat convocarea ședinței extraordinare a Congresului, subiecții împuterniciți sunt în drept să convoace ședința extraordinară fără acordul Consiliului Asociației în modul stabilit pentru acesta.
4.5. Dacă Congresul nu este considerat deliberativ, în termen de o lună organul abilitat convoacă repetat ședința cu aceiași ordine de zi. Ședința convocată repetat va fi deliberativă dacă la ea vor participa 50+1 delegații aleși. Congresul poate adopta hotărâri doar privind chestiunile incluse în ordinea de zi. Referitor la chestiunile care nu au fost incluse în ordinea de zi Congresul poate adopta hotărâri numai în cazul când la el participă 2/3+1 delegați aleși.
4.6. Desfășurarea Congresului se consemnează într-un proces verbal semnat de secretar și contrasemnat de Președinte.
4.7. Consiliul Asociației este organul permanent de conducere al Asociației între Congrese și se subordonează Congresului. Este ales pentru o perioadă de 5 ani. În componența Consiliului Asociației sunt incluși:
• Președintele Asociației, vicepreședinții și secretarul Consiliului;
• Președinții organizațiilor raionale, municipale, UTA Găgăuzia;
• Membrii de onoare ai Asociației;
• Membrii Prezidiului de lucru al Asociației.

4.8. Consiliul Asociației are următoarea competență:
• elaborează strategia dezvoltării și trasează direcțiile principale ale activității Asociației, prezentându-le pentru aprobare Congresului;
• asigură îndeplinirea deciziilor Congresului și prezintă rapoarte Congresului privind activitatea Asociației;
• elaborează bugetul Asociației, raportul financiar anual și raportul privind activitatea acesteia prezentându-le Congresului pentru aprobare;
• aprobă regulamentele de uz intern ale Asociației și stabilește structura ei organizatorică;
• aprobă statele de personal, propunerile pentru angajarea și concedierea personalului, modul de remunerare a muncii și a salariilor pentru salariații Asociației;
• stabilește, în condițiile legii, responsabilitatea materială a Președintelui Asociației;
• aprobă sigiliul, ștampila, simbolica și formularele Asociației;
• decide crearea, reorganizarea și lichidarea Organizațiilor, aprobarea regulamentelor lor;
• gestionează patrimoniul Asociației și activitatea privind majorarea lui;
• stabilește modul în care pot fi folosite și repartizate donațiile colectate;
• stabilește mărimea cotizațiilor pentru membrii Asociației;
• stabilește mărimea defalcărilor (în procente) pentru Organizații în casa Asociației;
• asigură respectarea de către Asociație a normelor eticii prevăzute în sectorul necomercial;
• primirea și excluderea membrilor Asociației;
• adoptarea deciziilor privind procurarea și înstrăinarea patrimoniului Asociației;
• conducerea operativă a activității economice a Asociației, administrarea bunurilor;
• hotărăște participarea Asociației în calitate de fondator al organizațiilor necomerciale și al societăților comerciale;
• decide asupra tuturor chestiunilor care nu constituie competența exclusivă a altor organe ale Asociației;
• primește în Asociație noi membri afiliați sau îi exclud din ea;
• la propunerea Președintelui alege Vicepreședinții Asociației și secretarul Consiliului.

Unele atribuții ale Consiliului Asociației, care nu sunt de competența Consiliului pot fi temporar transmise Președintelui Asociației în baza hotărârii respective a Consiliului.
4.9.Ședințele Consiliului se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de o dată în an și sunt deliberative, dacă sunt prezenți 50%+1 din numărul membrilor. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi. La cererea Președintelui sau a cel puțin 1/3 din numărul total de membri ai Consiliului Asociației Președintele Consiliului este obligat să convoace în termen de 10 zile ședința extraordinară a acestuia. În cazul, în care Președintele refuză sau tărăgănează intenționat convocarea ședinței extraordinare a Consiliului Asociației, membrii Consiliului convoacă ședința Consiliului Asociației.
4.10. Calitatea de membru al Consiliului Asociației încetează în următoarele condiții:
• în caz de deces,
• în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Președintelui;
• în caz de excludere prin decizia Congresului.
4.11. Secretarul Consiliului are următoarea competență:
• ține lucrările de secretariat;
• înregistrează cererile și demersurile prezentate Asociației;
• întocmește procesele-verbale ale Congresului și ale ședințelor Consiliului Asociației;
• duce corespondența cu autoritățile publice, cu alte organizații și instituții.
4.12. Organul executiv al Consiliului Asociației este Prezidiul de lucru, ales pentru o perioadă de cinci ani de Consiliu, componența numerică a căruia nu va depăși nouă persoane, iar în cazul de necesitate și aparatul de conducere în frunte cu Președintele Asociației. Acest aparat poate fi menținut doar din fondurile provenite de la activitatea economică și de producere ale Asociației, aprobă deciziile privind utilizarea mijloacelor financiare pentru asigurarea atingerii scopurilor statutare ale Asociației în limitele devizului de cheltuieli aprobat de Consiliu.
4.13. Președintele Asociației este concomitent și Președintele Consiliului Asociației, gestionează nemijlocit Asociația în perioada dintre ședințele Consiliului Asociației și are următoarea competentă:
• convoacă și prezidează ședințele Consiliului Asociației și Prezidiul de lucru ;
• adoptă decizii pe orice problemă ce ține de activitatea Asociației și care nu este de competența exclusivă a altor organe;
• reprezintă Asociația în instanțele judiciare, în relațiile cu autoritățile publice și alte persoane fizice și juridice;
• administrează operativ mijloacele Asociației, aprobă hotărâri privind utilizarea mijloacelor financiare în limitele devizului de cheltuieli aprobat de Consiliu și înstrăinarea bunurilor;
• încheie tranzacții și semnează contracte, eliberează procure, deschide conturi bancare, semnează alte documente financiare;
• organizează si dirijează activitatea curentă a Asociației, a subdiviziunilor ei și asigură îndeplinirea deciziilor, adoptate de către Consiliul Asociației;
• face propuneri pentru angajarea și concedierea personalului;
• este responsabil pentru ținerea lucrărilor de secretariat;
• asigură ducerea evidenței contabile și statistice conform ordinii stabilite de lege;
• poartă răspundere personală de activitatea Asociației si este responsabil de valorile imobile și circulante ale ei;
• vine cu propuneri privind modul în care pot fi repartizate donațiile colectate și participă la distribuirea ajutorului umanitar și de altă natură;
• oferă autorităților publice împuternicite informația necesară și prezintă rapoartele stabilite de lege către acestea;
• emite ordine, indicații, instrucțiuni;
• decide asupra formelor și metodelor de lucru, asigură integritatea și folosirea rațională a patrimoniului Asociației.
4.14. Președintele poate constituie în caz de necesitate grupuri de experți pentru a studia anumite probleme importante legate de activitatea Asociației, pentru discutarea anumitor programe guvernamentale în domeniul de activitate al Asociației, pentru atenționarea opiniei publice asupra unor probleme majore ale societății.
4.15. În lipsa Președintelui funcțiile sale sunt exercitate de unul din vicepreședinți.
4.16. Controlul asupra activității economico-financiare a Asociației este efectuat de Comisia de cenzori, leasă de Congres pe un termen de 5 ani. Din componența Comisiei de cenzori nu pot face parte membrii Consiliului Asociației. Comisia de cenzori îl alege din propria sa componență președintele și secretarul comisiei. Ședințele Comisiei de cenzori se desfășoară cel puțin o dată în an. Președintele Comisiei participă la ședințele Consiliului Asociației. Raportul cu privire la activitatea financiară a Asociației se întocmește în conformitate cu legislația în vigoare. Accesul la informație este accesibil fiecărui membru al Asociației.
4.17. Comisia de cenzori:
• analizează respectarea statutului Asociației, executarea deciziilor Congresului, Consiliului Asociației și prezintă concluzii pe marginea acestora Congresului;
• controlează oportunitatea și legalitatea utilizării mijloacelor financiare ale Asociației.
4.18. Comisia de cenzori are dreptul sa ceară Consiliului date privind activitatea lor pe o perioada concretă, să facă cunoștință cu toate actele, documentele, ce vizează activitatea Asociației.
4.19. Comisia de cenzori efectuează controlul o dată pe an. Comisia de cenzori poate decide efectuarea unor controale din inițiativă proprie în caz de semnale a unor încălcări în activitatea financiară a Asociației.
4.20. Rezultatele controlului efectuat de către Comisia de cenzori sunt prezentate sub formă de dare de seamă Consiliului Asociației și Congresului.
4.21. Consiliul de Supraveghere
4.22. Consiliul de Supraveghere este un organ colegial, în cadrul Asociației, alcătuit în număr de 3 persoane, care nu sunt afiliate (rude sau afini până la gradul III inclusiv) și care respectă regulile de evitare a conflictului de interese.
4.23. Membrii Consiliului de Supraveghere și președintele lui se aleg la Congres pe termen de 5 ani din numărul persoanelor cu autoritate deosebită și care se bucură de considerație în societate. Membrii Consiliului de Supraveghere nu trebuie să fie concomitent și membri ai organului executiv al aceleiași asociații.
4.24. Consiliul de Supraveghere se convoacă pe măsura necesității,  dar nu mai rar de o dată pe an. Ședințele Consiliului de Supraveghere sunt deliberative, dacă sunt prezenți toți membrii. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi.
4.25. Consiliul de Supraveghere este organul de Supraveghere a activității Asociației și are următoarea competență:
• supraveghează elaborarea strategiei de dezvoltare și de trasare a direcțiilor principale ale activității Asociației;
• supraveghează elaborarea și administrarea bugetului, raportului financiar anual și raportului privind activitatea acesteia;
• supraveghează modul în care pot fi folosite și repartizate donațiile colectate;
• supraveghează îndeplinirea deciziilor Adunării Generale;
• propune spre examinare adunării generale chestiuni privind planificarea activității și prioritatea direcțiilor de activitate, precum și alte propuneri orientate spre sporirea eficienței realizării scopurilor și sarcinilor statutare.
4.26. Președintele Consiliului de Supraveghere este ales din rândul membrilor Consiliului, el convoacă și prezidează ședințele.
4.27. Calitate de membru al Consiliului de Supraveghere încetează în următoarele condiții:
• în caz de deces,
• în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Președintelui;
• în caz de excludere prin decizia Consiliului.
4.28. În cazul situațiilor prevăzute la punctul 4.27, locul din Consiliul de Supraveghere rămâne vacant urmând ca în termenul cel mai scurt posibil să se desemneze un alt membru.

4.29. SUBDIVIZIUNILE ASOCIAȚIEI . Asociația este constituită conform principiului teritorial în corespundere cu structura administrativ-teritorială a Republicii Moldova. Asociația include Organizații raionale, municipale, UTA Găgăuzia și organizații primare «sectorale». Denumirea Organizației va include obligatoriu «Organizația teritorială din raionul (municipiul) ………. a Asociației Obștești «Uniunea Cernobîl din Moldova». La Asociație pot adera și alte asociații obștești în calitate de membru care susțin scopurile și obiectivele Asociației.
4.30. Organizația raională, municipală, a UTA Găgăuzia (în continuare „Organizație”) este o subdiviziune structurală a Asociației ce își îndeplinește activitatea în conformitate cu prezentul Statut și statutele lor.
4.31. Organele de conducere ale organizațiilor sunt:
• Conferința (adunarea generală);
• Consiliul;
• Președintele Organizației;
• Comisia de cenzori.
• Consiliul de Supraveghere
4.32. Organul suprem de conducere al Organizației este Conferința (adunarea generală). Data și locul desfășurării se stabilesc de Consiliul Organizației și se aduc la cunoștința membrilor organizației cel târziu cu două săptămâni până la data petrecerii ședinței Conferinței (adunarea generală). Norma de reprezentare la Conferință se stabilesc de Consiliul Organizației și se aduc la cunoștința organizațiilor primare cel târziu cu două săptămâni până la data petrecerii ședinței Conferinței.
Conferința (adunarea generală) se convoacă o dată la cinci ani și este valabilă cu participarea a cel puțin 50%+1 din numărul total de membri. În cazul lipsei cvorumului necesar, ședința se convoacă repetat și se consideră valabilă, dacă la ea sunt prezenți cel puțin 30% din numărul total de membri. Ședințele extraordinare se convoacă la inițiativa Președintelui Organizației, Consiliului, Președintelui Asociației sau la cererea majorității membrilor organizației.
4.33. Conferința (adunarea generală) a Organizației:
• Examinează rapoartele privind activitatea Consiliului, Comisiei de cenzori pentru perioada respectivă;
• Determină direcțiile principale de activitate ale Organizației;
• Organizează și implementează prevederile statutului;
• Alege pentru o perioadă de cinci ani Președintele și Vicepreședintele Organizației și membrii Consiliului la propunerea Președintelui și secretarul Consiliului după caz;
• Alege pentru o perioadă de cinci ani Comisia de cenzori;
• Alege Consiliul de Supraveghere
• Alege delegații la Congresul Asociației.
4.34. Organul de conducere al Organizației este Consiliul, care administrează între ședințele Conferințelor(adunărilor generale). În componența Consiliului intră inclusiv, Președintele, vicepreședintele, secretarul, membrii de onoare a Organizației aleși în cadrul conferințelor. În Consiliu pot fi aleși și alți membri ai organizației.
4.35. Consiliul se întrunește în ședințe cel puțin de două ori pe an. Ședințele extraordinare se întrunesc la cererea Președintelui Organizației sau a cel puțin 1/3 din numărul de membri ai Consiliului. Ședințele se consideră valabile dacă sunt prezenți cel puțin 50%+1 din membri. Deciziile se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenți.
4.36. Consiliul Organizației:
• Organizează și realizează activitățile privind executarea deciziilor organelor de conducere a Asociației și a propriilor sale decizii;
• Organizează și desfășoară Conferința(adunarea generală);
• Coordonează activitatea organizațiilor primare(de sector ) și realizează prevederile principale ale Statutului;
• Aprobă documente de reglementare ale Organizației;
• Elaborează și aprobă planurile de activitate, devizul de cheltuieli și verifică executarea lor;
• Aprobă decizii privind utilizarea mijloacelor financiare conform devizelor de cheltuieli;
• primește în Organizație noi membri sau îi exclud din ea;
• Asigură controlul asupra colectării și plenitudinii primirii cotizațiilor de membru în casele municipale, raionale și UTA Găgăuzia.
4.37. Președintele Organizației:
• Asigură conducerea activităților curente în Organizație;
• Reprezintă organizația fără procură în Asociație, în organele de administrare publică locală și în organizații obștești;
• Poate delega funcțiile de reprezentare unuia din membrii Consiliului;
• Coordonează activitățile Consiliului. În absența președintelui funcțiile sale sunt îndeplinite de către unul din vicepreședinții săi;
• administrează operativ mijloacele Organizației, aprobă hotărâri privind utilizarea mijloacelor financiare în limitele devizului de cheltuieli aprobat de Consiliu;
• Asigură colectarea și virarea cotizațiilor de membru în casa Organizației precum și defalcările la timp în casa Asociației în mărime 50% din suma cotizațiilor acumulate;
4.38. Comisia de cenzori:
• Controlează activitatea organelor de conducere ale Organizației, privind îndeplinirea prevederilor statutare, executarea deciziilor organelor de conducere ale Asociației, corectitudinea utilizării mijloacelor financiare și a valorilor materiale, corectitudinea organizării evidenței și rapoartelor;
• Este aleasă din rândul persoanelor ce nu sunt incluse în componența Consiliului;
• Este subordonată doar Conferinței (Adunării generale). Își alege Președintele și Secretarul din propria sa componență. Ședințele Comisiei de cenzori se petrec cel puțin o dată în an. Comisia de cenzori prezintă Consiliului rapoarte cu privire la rezultatele activității sale;
• Președintele Comisiei de cenzori participă la ședințele Consiliului;
• Raportul cu privire la activitatea Comisiei este întocmit conform cerințelor legislației în vigoare. Accesul la această informație este liber pentru fiecare membru al Organizației.

4.39. Consiliul de Supraveghere este un organ colegial, în cadrul Organizației, alcătuit în număr de 3 persoane, care nu sunt afiliate (rude sau afini până la gradul III inclusiv) și care respectă regulile de evitare a conflictului de interese.
4.40. Membrii Consiliului de Supraveghere și președintele lui se aleg de Conferință pe termen de 5 ani din numărul persoanelor cu autoritate deosebită și care se bucură de considerație în societate. Membrii Consiliului de Supraveghere nu trebuie să fie concomitent și membri ai organului executiv al aceleiași asociații.
4.41. Consiliul de Supraveghere se convoacă pe măsura necesității,  dar nu mai rar de o dată pe an. Ședințele Consiliului de Supraveghere sunt deliberative, dacă sunt prezenți toți membrii. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă de voturi.
4.42. Consiliul de Supraveghere este organul de Supraveghere a activității Organizației și are următoarea competență:
• supraveghează elaborarea strategiei de dezvoltare și de trasare a direcțiilor principale ale activității Asociației;
• supraveghează elaborarea și administrarea bugetului, raportului financiar anual și raportului privind activitatea acesteia;
• supraveghează modul în care pot fi folosite și repartizate donațiile colectate;
• supraveghează îndeplinirea deciziilor Conferinței;
• propune spre examinare adunării generale chestiuni privind planificarea activității și prioritatea direcțiilor de activitate, precum și alte propuneri orientate spre sporirea eficienței realizării scopurilor și sarcinilor statutare.
4.43. Președintele Consiliului de Supraveghere este ales din rândul membrilor Consiliului, el convoacă și prezidează ședințele.
4.44. Calitate de membru al Consiliului de Supraveghere încetează în următoarele condiții:
• în caz de deces,
• în caz de demisie cu respectarea termenului stabilit de cel ce demisionează, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Președintelui;
• în caz de excludere prin decizia Conferinței.
4.45. În cazul situațiilor prevăzute la punctul 4.44, locul din Consiliul de Supraveghere rămâne vacant urmând ca în termenul cel mai scurt posibil să se desemneze un alt membru.
4.46. Organizațiile primare fac parte din componența Organizației municipale Chișinău. Organele de conducere ale organizației primare sunt; Adunarea generală, Comitetul, Președintele și Vicepreședinte.
4.47. Adunarea generală a organizației primare de realegere și raportare își desfășoară lucrările o dată în cinci ani și este valabilă cu prezența a cel puțin 50%+1 din numărul total de membri. Ședințele Adunării Generale se organizează cel puțin o dată în an. Ședințele extraordinare se convoacă la inițiativa Președintelui, Comitetului sau la cererea a cel puțin 1/3 din numărul de membri înregistrați în organizația primară. Deciziile Adunării Generale se aprobă prin majoritatea simplă de voturi. Adunarea generală are următoarea competență:
• Stabilește modalitatea activității Comitetului;
• Organizează și implementează prevederile principale statutare ale Asociației și deciziile organelor superioare, deciziile proprii;
• Aprobă raportul de activitate al Comitetului;
• Alege delegații pentru Conferința municipală.
4.48. Comitetul organizației primare;
• Este organul lucrativ și activează în perioada între ședințele Adunării Generale;
• Este ales pentru o perioadă de cinci ani;
• Include cel mult 7 persoane, inclusiv Președintele, vicepreședinte și secretarul;
• Organizează și petrece ședințele Adunării Generale;
• Aprobă planurile și documentele ce reglementează activitatea organizației;
• primește în Organizație noi membri sau îi exclude din ea;
• Verifică îndeplinirea deciziilor Adunării generale și a propriilor decizii.
4.49. Președintele organizației primare:
• Reprezintă organizația fără procură în Organizația municipală;
• Poate delega funcțiile de reprezentare membrilor Comitetului și colaboratorilor responsabili ai organizației;
• Conduce activitățile Comitetului. În lipsa lui funcțiile sale sunt îndeplinite de către unul din vicepreședinții săi;
• Asigură colectarea și virarea cotizațiilor de membru în casa Organizației municipale
• Toate veniturile și cheltuielile legate de activitatea economică a organizației primare sunt gestionate conform deciziei Consiliului organizației municipale.
• În lipsa Președintelui funcțiile sale sunt exercitate de vicepreședinte.

  1. MEMBRII ASOCIAȚIEI. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE LOR
    5.1. Fondatorii Asociației devin de plin drept membri ai Asociației. Membrii al Asociației pot fi orice cetățean al Republicii Moldova, precum și cetățenii străini, persoanele fără cetățenie, cu domiciliul în Republica Moldova, care a participat la lucrările de lichidare a consecințelor catastrofei de la CAE din Cernobîl, persoanele ce au pătimit în rezultatul catastrofei de la Cernobîl, de la alte avarii la obiecte nucleare, de la testarea dispozitivilor nucleare, și membrii de familie a acestor persoane ce au atins vârsta de 18 ani, alte persoane fizice și juridice(Organizații obștești), cointeresate în realizarea scopurilor și obiectivelor Asociației, ce susțin statutul Asociației și achită cotizațiile de membru. Aceste persoane fizice devin membri ai Asociației după îndeplinirea chestionarelor individuale și înregistrarea lor în subdiviziunile structurale ale Asociației conform cererilor prezentate. Persoane juridice(Organizațiile obștești) devin membri afiliați ai Asociației după prezentarea deciziei al organului suprem de conducere al Organizației obștești. Asociația nu răspunde pentru obligațiile membrilor săi, iar membrii nu răspund pentru obligațiile Asociației.
    5.2. Candidatura viitorului membru al Asociației este discutată la ședința Consiliului Organizației, în prezența obligatorie a candidatului respectiv. Decizia de acceptare a noului membru va fi adusă ulterior la cunoștința Conferinței(adunării generale) al Organizației. Candidatura viitorului membru afiliat al Asociației este discutată la ședința Consiliului Asociației în prezența obligatorie a Președintele Organizației obștești respective. Decizia de acceptare a noului membru va fi adusă ulterior la cunoștința Congresului.
    5.3. Fiecare membru al Asociației achită anual cotizația de membru în cuantum de 150 lei, iar fiecare membru afiliat al Asociației achită anual cotizația de membru în cuantum de 1000 lei. Cuantumul cotizației de membru poate fi modificat prin decizia Consiliului Asociației.

5.4. Membrii Asociației au următoarele drepturi și obligații:
• dreptul de a participa la activitatea Asociației, de a alege și de a fi ales în orice funcție eligibilă a Asociației, de a participa la toate proiectele Asociației, de a se retrage din Asociație, prezentând sau nu motivele respective;
• membrii Asociației sunt obligați sa respecte prevederile prezentului Statut, hotărârile Adunării Generale, Consiliului de Administrare, Președintelui, să participe activ la realizarea scopurilor statutare, să achite cotizația de membru la timp.
5.5. Membrul care nu participă la activitatea Asociației, rupând din proprie inițiativă legătura cu Asociația, precum și acei membri care încalcă prevederile prezentului Statut, pot fi excluși din rândul membrilor Asociației de către Consiliul Asociației, printr-o decizie care va fi ulterior adusă la cunoștință Congresului. Membrul Asociației ce își exprimă dorința de a ieși din Asociație va prezenta o cerere în formă scrisă organizației primare în care el este luat la evidență, în această cerere urmează a fi expuse cauzele ieșirii din Asociație.

6.PATRIMONIUL SI SURSELE DE FINANȚARE
6.1. În proprietatea Asociației se pot afla clădiri, construcții, utilaj, inventar, avere, edituri, întreprinderi de producere, instituții de caritate (spitaluri, întreprinderi ale alimentației publice), mijloace bănești bunuri de valoare, acțiuni, hârtii de valoare și altă avere necesară pentru activitatea Asociației și pentru atingerea scopurilor și obiectivelor Asociației.
6.2. Patrimoniul Asociației se formează din:
• cotizațiile de membru anuale;
• sponsorizări și donații benevole, făcute de persoanele fizice și juridice, din țară și din străinătate;
• subvenții de stat, venituri obținute de la hârtiile de valoare, depuneri bănești;
• venituri realizate din activitatea economică proprie;
• veniturile societăților comerciale constituite cu participarea Asociației;
• venituri obținute în rezultatul utilizării sau înstrăinării proprietății;
• alte surse neinterzise de lege.
6.3. Donațiile către Asociație pot fi în formă de bunuri mobile și imobile, drepturi de autor, acțiuni, etc.
6.4. Întreg patrimoniul Asociației, precum și beneficiul obținut din activitatea economică, este folosit pentru realizarea scopurilor statutare și nu poate fi distribuit între membri.
6.5. Patrimoniul transmis Asociației de către membrii săi în calitate de cotizații și donații nu poate fi revocat și constituie proprietatea Asociației.

  1. TRANSPARENȚA ACTIVITĂȚII ȘI DAREA DE SEAMA FINANCIARA
    7.1. Darea de seamă a parametrilor principali se efectuează conform legislației in vigoare. La sfârșit de an financiar, Președintele prezintă Consiliului Asociației un raport referitor la situația financiara a Asociației, care urmează sa fie confirmat de Comisia de cenzori.
    7.2. Darea de seamă a Asociației se întocmește conform rezultatelor anului și conține:
    • expunere scurtă a rezultatelor activității Asociației în perioada de dare de seamă;
    • soldul mijloacelor bănești la începutul perioadei de dare de seamă;
    • venitul total al mijloacelor la fiecare sursă de mijloace ale Asociației, indicate în punctul 6.1. din prezentul statut;
    • cheltuielile pe direcțiile de activitate realizate, cu indicarea cheltuielilor pentru remunerarea muncii, defalcărilor, impozitelor și altor cheltuieli administrative; soldul mijloacelor bănești la sfârșitul perioadei de dare de seamă.
    7.3. Darea de seamă financiară se aduce la cunoștința tuturor membrilor Asociației la ședința Congresului.
    7.4. Darea de seamă financiară se păstrează în Asociație, este accesibilă tuturor și, după posibilități, se publică în presă.
    7.5. Tuturor persoanelor fizice si juridice se garantează accesul liber către parametrii financiari ai Asociației.
  2. ADOPTAREA, COMPLETAREA SI MODIFICAREA STATUTULUI
    8.1. Prezentul Statut se aprobă de către Congresul membrilor Asociației.
    8.2. Propunerile membrilor Asociației vizând modificările și completările prezentului statut se depun pe numele Consiliului Asociației, care le propune pentru examinare la următoarea ședință a Congresului.
    8.3. Modificările și completările statutului se aprobă prin hotărârea Congresului care este deliberativă cu prezența a 50% plus unu din numărul total al membrilor sau reprezentanților acestora și dacă pentru ele au votat 2/3 din numărul membrilor prezenți la ședință. Prevederile Statutului privind sediul Asociației pot fi modificate în baza deciziei Consiliului Asociației.
    8.4. Modificările și completările statutului întră în vigoare pentru terți din momentul înregistrării acestora.
  3. MODUL DE REORGANIZARE ȘI LICHIDARE
    9.1. Asociația își încetează activitatea prin reorganizare și autodizolvare in baza deciziei Congresului adoptată în condițiile stabilite de prezentul statut.
    9.2. Reorganizarea Asociației se efectuează, în condițiile legii, prin fuziune (contopire, absorbție), dezmembrare (divizare, separare) sau transformare cu notificarea prealabilă a creditorilor. Reorganizarea produce efecte numai după înregistrarea ei în organul de stat competent.
    9.3. Autodizolvarea poate avea loc în cazul în care nu pot fi realizate scopurile statutare din lipsa fondurilor sau în cazul atingerii obiectivelor statutare propuse, sau prin Hotărârea Consiliului Asociației, atunci când se încalcă grosolan prevederile Statutului.
    9.4. Asociația poate fi lichidată în mod forțat în baza hotărârilor organelor abilitate in cazul încălcării legislației cu privire la asociațiile obștești.
    9.5. Autodizolvarea Asociației este urmată de procedura de lichidare. În procesul de lichidare Asociația va utiliza denumirea sa cu mențiunea „în proces de lichidare”. Lichidarea Asociației se efectuează de către Comisia de lichidare, numita de către organul, care a adoptat această decizie în conformitate cu Legea cu privire la asociațiile obștești și Codul civil.
    9.6. Consiliul Asociației va depune la organul de înregistrare o cerere cu privire la înregistrarea declanșării lichidării Asociației și va comunica datele membrilor comisiei de lichidare.
    9.7. Comisia de lichidare dispune de drepturile și obligațiile care nu contravin scopului lichidării. Comisia de lichidare suspendă activitatea Asociației, încasează creanțele de la debitori, vinde activele, satisface cerințele creditorilor și repartizează activele care au rămas conform prevederilor legale și statutare.
    9.8. Comisia de lichidare întocmește bilanțul de lichidare, în care se indică valoarea și componența activelor rămase, și îl prezintă spre aprobare organului care a decis lichidarea.
    9.9. Activele rămase după satisfacerea pretenţiilor creditorilor nu pot fi distribuite între membrii Asociaţiei şi membrii organelor acesteia şi se transmite altei organizaţii cu scopuri similare pentru realizarea scopurilor stabilite în statut.
    9.10. Comisia de lichidare răspunde pentru daunele cauzate creditorilor în cazul în care nu şi-a îndeplinit obligaţiunile ce îi revin, a distribuit activele Asociaţiei înainte de a satisface pretenţiile creditorilor sau cu încălcarea legii ori statutului Asociaţiei.
    9.11. Comisia de lichidare poartă răspundere pentru daunele cauzate Asociaţiei din culpa lor.